torsdag den 6. september 2007

Velgørende formål


At gøre en forskel for andre er muligvis hele kernen i vores samfund. I forhold er det en forudsætning, på jobbet er det en nødvendighed - og det har længe være fashionabelt og et udtryk for anti-overfladiskhed hos high-society-damerne i USA og ... se bare Bob Geldoff og nu også Bono, der vil spille en rolle. Bono er manden bag kampagnen RED.

Det er in, det er plus, det er det absolutte hype at have en holdning til verden omkring sig og gøre en forskel ved at være en bevidst forbruger. Nu kan man - som følge af Bonos RED - købe en rød iPod: Jeg giver Apple penge. Apple giver penge til bekæmpelsen af HIV og aids i Afrika.
Jeg vil gerne hjælpe. Selvom lidt hjælp også er hjælp, så vil jeg simpelthen ikke hjælpe alle dem, der beder om mine penge og slet ikke diverse organisationer og tiggere, der synes at de skal stoppe mig omkring Store Torv og Clemens bro når jeg kommer gående på mit kapitalist-togt og har nye sko i tankerne... Jeg skal IKKE være medlem af mellemfolkeligt samvirke og alle de organisationer, der ligner, og som allesammen har unge hippier til at stå med et ringbind med påskriften: DuKanIkkeTilladeDigAtSigeNejForSåErDuEtDumtKapitalistsvin.
Jeg vil ikke.
Mest fordi jeg ikke kan lide at have dem slæbende efter mine ankler, når jeg går videre. Og fordi jeg synes det lyder så ynkeligt når de råber "ha en fortsat god dag" og glemmer at skjule underteksterne, der matcher teksten på ringbindet.
Og så også fordi jeg er mere blå end rød - politisk, ihvertfald. Lidt kapitalist er man vel altid.

Kampen mod Aids i Afrika er vigtig, jeg støtter med største iver Kræftens Bekæmpelse og jeg er også en af dem, der giver til Dyrenes Værn. Men jeg gør det i tusmørke og uden at råbe op om det hjemme fra min netbank og min PC...
Jeg kan godt lide ideen om en rød iPod, men det er ikke primært fordi jeg vil gøre opmærksom på at jeg støtter kampen mod Aids. Det er fordi produktet er lækkert og længere nede i rækkerne, fordi der er folk, som forstår koden i en iPod Red. Jeg har ikke BRUG for at gå med i et fakkeltog eller klistre et skilt med dyrevelfærd i min bagrude og lade bogstaverne råbe af alle dem, der ikke gør det - og jeg tillader mig at vælge at støtte det, der er velgørende også for mig at støtte.
Mest af alt støtter jeg vel mig selv,så...

Ingen kommentarer: