tirsdag den 2. oktober 2007

Big mistake. Big. HUGE!

Sælgeren hev mig med hen i den anden ende af sin udstilling på boligmessen i Herning med ordene: NU skal du bare se noget, som kvinder er RET vilde med... Allerede der havde han slået sig selv af banen. Jeg var skeptisk og fordi jeg var helt klar over, at manden solgte lydanlæg var jeg ikke engang pirret af nysgerrighed om hvad det var, der faldt i kvinders smag.

Jeg var derimod helt klar over, at SælgerHelge havde udløst en automatreaktion hos mig med sin generalisering om kvindekønnet, for det kan jeg simpelthen ikke lade gå ubemærket hen og på den forholdsvis korte gåtur hen til kvindeyndlingen havde jeg allerede bestemt mig for at han skulle ha dyppet snuden i sin fejltagelse.
Uanset hvad det var. Tror endda jeg fik hvislet ud mellem tænderne til Mikkel at "han ryger ned". Mikkel var helt klar over, hvad der skete. Klog af skade...

Efter at have fulgt brillantinesporet efter sælgeren stod jeg foran en fladskærm og en beigefarvet væg, hvor det var tydeligt, hvor højttalerne var indsat - og malet over. Indbygningshøjttalere. Inde i beigefarvet væg. Højttalere, der var cirka lige så usynlige som en struds i en busk fordi de stak ½ cm udenfor væggen. Det var en høj serv. Smashet lå lige for.

Jeg indrømmer, at jeg garanteret matcher flertallet af kvindekønnet på utroligt mange punkter. Jeg elsker at blive set og lyttet til. Jeg nyder at få blomster, komplimenter og få at vide at mine lår ser lækre ud i de sko. Jeg spiser salat. Jeg griner højt af "Michael Laudrups tænder" (Bogen!) og jeg tudede til Kronprinseparrets bryllup... Men så er det lige jeg tænker: Hvor mange mænd er der ikke også plads til inde i den bås? Hvad er det, der gør at nogle begår den frygtelige fejl at tro, at jeg accepterer hvad som helst, bare det er noget som andre kvinder forventes at kunne lide? Hvad er det, der får sælgere til at tro at jeg køber biler efter at have set indtrækket og farvekortet og endnu mere... hvad får dem til at tro at jeg klapper bifaldende af dårligt håndværk iklædt beige? Og tilmed en gullig beige...

Er det fordi at Håndbogen for Mænd om Kvinder er udsolgt fra forlaget og at mænd i bare panik over ikke at kunne forstå os, forsøger at sammenstykke deres egen pathfinders guide med oversigtskort over hele systemet? ER det det, de går og pusler med, når de siger at de roder med cykler, går i værkstedet eller lige sidder og surfer lidt på Nettet? Alle mænd, helt generelt..?

En ting er ihvertfald helt sikker: Jeg er så nærtagende overfor at blive antaget for at have medlemsskab til Club Average som kun en kvinde kan være det.
Og jeg er ikke for fin til at gnække indvendigt over at brillantinesælger forsøger at dække over sin frygtelige fejl ved at skrue højere og højere op for de smådårlige højttalere i beige. Overfor en kvinde...

7 kommentarer:

Mikkel F sagde ...

Jeg kan stadig skvatte om i krampegråd over at tumpen hysterisk prøvede på at demonstrere at lyden var rigtigt god trods indmuringen af højttalerne.....og det ville han så gøre i en kæmpemæssig beton messe-hal hvor der fra samtlige hjørner kørte den ene massive lydpåvirkning efter den anden. Flot.....godt tænkt.....! Det gik klart igennem....budskabet...altså at det var noget vi ikke skulle købe.

Anonym sagde ...

Jeg burde jo helt klart komme med en kommentar til denne her... men man skal jo som bekendt vælge sine krige med omhu.

Der skulle vel ikke findes en video optagelse fra en mobil eller måske blot en lydoptagelse med denne - sikker ganske fortvivlede - sælger?

Lene sagde ...

->HH: Jamo, siger jeg bare. Jamo. Og han var febrilsk.. han havde allerede fået nej til spørgsmålet om vi skulle renovere eller bygge nyt. Dårligt udgangspunkt og efter resultatet af generaliseringen så dryppede hår-fedtet ned på det pæne gulvtæppe.

Linda sagde ...

Jeg kom til at tænke op, om I har ens evilsuits på, Hans og Hendes, når I slentrer op til ofret?

Mikkel F sagde ...

Nu er min søde kæreste normalt en af de allerkvikkeste piger jeg kender. Det er bare lige hukommelsen der svigter en gang imellem....! Det var nemlig ikke JAMO men Russound.com der havde væghøjttalere og sælgere med dårlig stil. JAMO havde bare ganske almindelige grimme produkter :o).

Lene sagde ...

Jeg husker intet om lyd-dimser med mindre det er farvespecs og lækkerhedsindex på iPods. Jeg indrømmer, at jeg husker Jamo fordi det minder så meget om Jama. En ostehandler i Risskov. Duh...

Lene sagde ...

Linda. Vi var meget venlige... Personligt havde jeg lidt ondt af staklen, så jeg sagde ikke andet end "at det da vist kunne gøres bedre". Tror, at Mikkel bare fulgte efter i behørig afstand. Sælgeren forsøgte ivrigt at fange hans opmærksomhed for at få lidt maskulin støtte. Men han ved bedre end at støtte den slags, min kæreste. Og han havde fået lov til at have sit selvstændigheds-tøj på den dag, selvom vi spiste ens mad til frokost.