tirsdag den 30. oktober 2007

Matema-chicken, anyone?

Jeg husker, at Mads har sagt at musik for ham er matematik. Han kan ikke som mig blive dybt berørt af et stykke med Veronica Mortensen eller blive grebet af braget i et stykke rock - for ham er musik arbejde. Matematik. Stykket sammen af takter og akkorder til forskellige slags orden.
Tro mig.. han er dygtig, ham Mads, og han har bevist at det er rigtigt hvad han siger: Vi var til Spot-festival og selv efter et par solide fadøl eller 5 kunne han uden at blinke oversætte min musikoplevelse til akkorder med navne som kunstnerne rockede sig frem igennem. G7, Gdur og hvad har vi... jeg vidste ikke om jeg skulle grine eller græde over den manglende emotionalitet i Mads musikperception, men jeg ved jo, at der er et engagement i alt det Mads gør, der er lige så godt, så jeg flækkede i beundrende latter. Og drak mere fadøl.

Johan Olsen fra Magtens Korridorer sagde i radioen idag at det var et fedt for ham om der blev sunget på dansk eller engelsk. Sproget er for ham et krydderi i den store gryderet og så er det pludselig mig, der er den matematiske, for hvordan kan sproget være reduceret til så lidt, når det bare er så bærende?
Samtidig gik det så op for mig, hvad det er jeg har manglet når jeg har lyttet til Pandora-bandet: Relaterbare tekster. Til gengæld er jeg helt blæst væk af Johans stemmes energi. Sproget, teksten, den ordlige fortolkning er for mig et supplement til dygtige musikeres komposition og formidling. Og sådan er jeg så matematisk.

Nu går jeg så her med fantastisk vellyd og fortolkning strømmende omkring mig. Bygget op på et skelet af matematik, for det er Mads Bærentzen Trio, der akkompagnerer min Bombay-kyllingegryde. Utaknemmeligt job, det er at diskutere musik og mad, for det hele kan jo opgøres som matematik og målbarheder i komposition.

Oplevelsen består i fortolkningen, serveringen, improvisationen. Så er der nogen, der diskuterer om der er for meget trompet i forhold til saxofon eller for meget salt i maden, der måske også kunne trænge til at karryen blev brændt af først eller mere citron, mens andre bare "kan lide" eller "ikke så godt lide" når de hiver det indenbords, der bliver serveret for dem.
(Det KAN kombineres. Red.) Nu håber jeg bare ikke at min kylling smager for meget af avanceret jazz...

Ingen kommentarer: