onsdag den 17. oktober 2007

Step AWAY from the chocolate!

Der er mangt og meget som kvinder kan gøre simultant. Køre bil og synge med. Vågne og planlægge aftensmad. Se fjernsyn og føre en fornuftig samtale. Være syg og selv hælde cola op. Tage sko af og tisse.

Sat på spidsen kunne man hævde at kvinder kan alt det der plus lande en jumbojet samtidig, men jeg holder den lige til to-komponents-kombinationerne i denne ombæring. Jeg kan forudse, at der blandt læserne er små pip om at det så også er med skiftende held at disse combos bliver udført.

Chokolade er normalt en uovertruffen ingrediens i mange af disse kombinationer, og kvinder har rigtigt godt af at blive tilført noget chokolade af og til, fordi især den mørke rummer nogle stoffer, som minder om de lykkehormoner, som vi selv producerer: Serotoninerne. Det skulle ifølge diverse dameblade give øget lystfølelse... men jeg må lige bryde ind med en anden videnskabelig tilgangsvinkel: Empiri.
Jeg mener, at den gode mørke chokolade forstærker den stemning, som man har i forvejen og altså ikke kun glæden. Kombinationen af mig og chokolade er dermed ikke altid heldig. Læg mærke til at jeg skiftede fra generalisering til den personlige form. Jeg skal nødig komme i klammeri med mig selv. (se indlægget big mistake. BIG. HUGE! længere nede på denne side)

Mørk chokolade burde være udstyret med advarselstrekant. (Måske er der en grund til at det hedder en advarselstrekant og ikke en advarselsstang, slår det mig lige). Det er ikke så farligt, at det skal have polititilhold ligesom tequila, men jo bedre chokoladen bliver, jo flere klistermærker burde der være sat udenpå pakken: "Handle with care", "Danger", "overdreven brug kan forkorte dit liv og forårsage seriøs skade på dine omgivelser".

Mit temperament reagerer nemlig direkte proportionalt med mængden af indtaget chokolade og forvandler mig fra glad, tilfreds og kaffetørstig ved den første lille bid til Absolut Mokke efter mere chokolade. Spontant meltdown i kernen kan kun undgås med så drastiske midler som vand.
God, mørk chokolade på tilbud er derfor ikke så godt som det lyder, med mindre jeg bliver præsenteret for en umyndighedserklæring og kun får tildelt små dagsrationer i samme ombæring.
Nogen skal ihvertfald sørge for, at jeg ikke ved en forfærdelig fejl kommer til at tømme fadet inden jeg sætter mig bag rattet eller overfor ejendomsmæglere.
Bad combo. Der er en grund til at Kinderæg er lavet af skod-slik og ikke chokolade. Var overraskelsen og det man skal samle pakket ind i gedigen&mørk chokolade var det aldrig gået godt.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Mørk chokolade er pragtfuldt. Det bedste.. jeg er afhængig. Må indrømme at jeg ofte kværner en 100 gr. plade i døgnet.
Det er brændstof af høj oktan. Gerne økologisk og gerne sammen med go' kaffe. Latte, espresso, cortado eller bare en helt friskbrygget stempelkande.
Kaffen er billedet - og chokoladen er rammen omkring.

Så hvis du siger nej tak, så stik æsken eller pladen til mig.

Man kan jo altid straffe cyklen en time ekstra...