onsdag den 7. november 2007

Jeg synes at de politiske partier er ligesom spejlæg. De flyder sammen på panden. Valget er et valg mellem blommerne i ægget, altså formændene og de mest fremtrædende profiler i partierne og så bliver det ikke så meget et spørgsmål om ideologi og partipolitik, men et personspørgsmål.

Nu passer formændene i flere tilfælde meget godt på deres partier: Pia Kjærsgaard med sammenpressede læber, spids andenæbsnæse og intolerancebriller (og læg mærke til at man aldrig ser hele Pia på billeder. Kun hovedet. Resten af hende og partipolitikken forbliver skjult - godt det samme, for hvis resten er så slemt, som det skræppende hovede, så vil jeg faktisk ikke se resten. )
Naser Khader - den moderne mand i midten, der ikke vil sættes i bås - og slet ikke i Pias bås
Villy Søvndahl - Det sympatiske, sludrevorne ansigt, som egentlig hører til i en anden tid og et hus med lerpotter og piber med McBaren.

Jeg er politisk des-orienteret, eller... det er jeg jo ikke alligevel. Jeg giver bare op og kaster en lille smule op i munden, når de allesammen lyder så vrede hele tiden. Ophidsede og forurettede mennesker er da ikke noget, jeg gider invitere ind i min stue og jeg gider da slet ikke heppe på nogen af dem med mindre de får en ordentlig kamp ud af det. På med boksehandskerne og så få det overstået.
Bare rolig, jeg stemmer, for det er det definerende i demokratiet. Men honestly... Jeg ville stemme på den politiker, der er velformuleret og hvilede i sig selv og sin partipolitik istedet for partout at ryge i flæsket på alle der stillede sig på den anden side at cafe-bordet. Anytime.

På en måde har jeg det med politik som jeg har det med al anden tro: Man skal ikke hverve andre til det og slet ikke slå andre i hovedet med det. Jeg har boet i et område med de sorteste indremissionske og jeg har været sekretær i den lokale kreds af KU, så jeg er ligesom kureret. Og overfølsom.

Derfor er jeg også helt sikker på, at jeg ikke stemmer på Dansk Fjolseparti.
Magen til forstadsros og ligusterholdninger... Sådan nogen, der kigger ud mellem de politiske persienner og forarges. Med dem i stolen ville vi have eskalerende nabostridigheder istedet for varetagelse af samfundets interesser.
Til gengæld synes jeg at de har præsteret årets vits med de der plakater. I begyndelsen troede jeg at der var intelligente og ironiske mennesker, der for at understrege den utrolige uoverensstemmelse mellem DF og ord som 'tolerance' og 'rummelighed' havde skrevet det på med sort tusch.. men nej. Det vits er på DFs regning og mine tæer er krøllet så meget at jeg har neglemærker i hælene.

Ingen kommentarer: