lørdag den 13. september 2008

Nej, ellers tak.

'Kald mig bare arrogant', sagde kollegaen i bilen. 'Men hvis der er nogen mennesker, jeg ikke bryder mig om, så gider jeg da ikke spilde min tid på at snakke med dem.' 

Selvom vi befinder os i en tid, hvor individualitet er på mode, men hvor netværk betyder alt, så må jeg erklære mig enig. 
Man kan vel godt selektere uden at være et dumt svin af den grund. 

Men hvad med facebook? Er det lovligt at afvise et facebook-venskab, fordi alle ved, at den slags venner ikke er rigtige venner, eller spiller man uden for stregerne, hvis man ikke vil bekræfte, at man er venner med en person, som man egentlig ikke ønsker tættere på? 

Er vi blevet så netværksliderlige, at de personlige grænser ikke gælder på nettet?

5 kommentarer:

Mikkel F sagde ...

Hvis ikke man selekterer bar een lille smule så er det bare endnu en kilde til stress. Så jeg vil vædde på at "venne-selektering" bliver the new black.

Anonym sagde ...

Altså en menneskelig feng shui?
Lyder det ikke lidt ulækkert? "Ryd op i de mennesker, som er blevet for roede, påtrængende eller u-chikke"
Lillesøster Anne

Lene sagde ...

Facebook er ikke kræsen på den måde. Der er ikke engang sat 'rigtige venner' på som baggrundsmusik. Jeg tænkte mere på, at der er nogle mennesker, som man ude i det virkelige liv, ikke ville bryde sig om at have kontakt til af den ene eller den anden grund. Det kunne fx være ekskærester, som man ikke er på talefod med, og som den nuværende kæreste måske hellere ville være fri for at finde på en 'venne-liste'.

Anonym sagde ...

Undskyld mig, men handler dette ikke om at man blot sorterer i sine bekendskaber? Hvorfor bruge en formiddag, en weekend, en ferie eller andet med mennesker man egentligt ikke bryder sig om.

Dvs. har holdninger, værdier osv. som ligger så langt fra ens egne at man alligevel aldrig vil få noget konstruktivt ud af det.

Nuvel, jeg har da også en meget broget skare blandt min vennekreds, for vi har da alle brug for diversitet og forskellige input med personligheder som ikke nødvendigvis er 1:1 med mig selv.

Jeg vil dog MEGET gerne bibeholde min frihed til at selektere i mit netværk/bekendtskaber/venner mv. i mit off- såvel som mit online liv. Må man nu ikke længere det?!

Lene sagde ...

@Munkholm: Her! *rækker dig tilladelsen*.
Jeg har skrevet en ud til mig selv også. Og kald mig så bare arrogant.