søndag den 1. februar 2009

Englishman in New York

Det er en klassiker at udenbys gæster ikke kan finde ud af at køre i bus i Århus, for her stiger vi ind ad bagdøren (hold the jokes, please) og køber selv billet i en automat. Buschaufføren skal kun køre bussen og fortælle Københavnerne at de skal *neee te den an' døøar*

Så der stod jeg så i København og vidste godt at systemet er anderledes. Jeg er ikke trænet i det der med offentlig transport ret mange andre steder end London og Paris, så hvordan finder man ud af, hvilken buslinie man skal vælge for at komme fra Holmen til Hoba'n (Hovedbanen, Kbhs hovedbanegård)? Hvad siger man, når man stiger ind? Siger man 'Jeg skal til Hovedbanen'? eller '1 zone' eller hvad?

Der var ingen vej udenom. Jeg måtte spørge mine kolleger, med risiko for at falde helt igennem. Nu har jeg jo verdens bedste kolleger og de fortalte tålmodigt, at man steg ind foran i bussen, sagde '1' eller lod buschaufføren selv regne sig frem til, hvad man ville, når man holdt den tyver frem, det koster. Og at det er 66'eren, der kører hvert kvarter indtil 18.15.  Cool... så skulle der være styr på det.  Det er muligt at kollegerne grinede af Jyden, men jeg hørte det ikke.

Ind stiger jeg, tyver i hånd. Buschaufføren siger '21' og så får vi lige afregnet, dér. Jeg er ombord, på rette vej og kender ihvertfald det første stykke vej gennem Christianshavn og forbi Christiania. 
Jeg sværger, jeg var kommet på drankerekspressen.  De stiger på ved Christiania.  To af Anisettes hårfans sidder tandløst ved siden af hinanden og udsender så søde dufte af røgtobak at hele bussen begynder at vise peace-tegn og resten griner hæst hele vejen til stoppestedet ved Christianshavns pølser. Der stiger næsten hele flokken ud og en enkelt af dem læner sig lige forover og støtter hænderne på knæene mens han ørler på fortovet. Så fik jeg det med også. 

En enkelt bliver siddende med sin søn og kæmper indædt med et knækket snørrebånd og en knude der nægter at lade sig binde. Af og til springer han op og råber 'Hvor faaaa'n er vi? Hvor faaaa'n er vi? Er det Hoban?' og synker lettet ned i sædet til sønnen, der himler med øjnene igen, når han finder ud af at det ikke er Hoban nu. 

Godt spørgsmål, i øvrigt. For hvornår er vi ved Hovedbanen? Godt, der er så mange indbyggere i København og godt at der altid er andre der skal af der... 

Jeg klarede den! Nu ved jeg, hvordan man kører offentligt i København. Så mangler jeg bare Metroen. Og at få overblikket over buslinierne. 
Og at gro en stedssans. 

Ingen kommentarer: