mandag den 27. april 2009

Blå mandag set fra gyngestolen

Jeg blev konfirmeret den 27. april. Husker det helt tydeligt, for der var blå mandag på min fødselsdag og jeg havde fået lov til at holde fest.
Det var på det tidspunkt, hvor det at træde ind i de voksnes rækker betød, at mine venner havde taget øl med i poser, som de gemte rundt omkring i haven.

Moden var cirka den samme, da jeg blev konfirmeret, som den er idag. Denim og sejlersko, men der holder lighederne så også op og jeg begynder at føle mig meget gammel, når jeg ser på det konfirmandbillede, jeg har modtaget som tak for gaven idag.

Billedet er stillet op som et bryllupsfotografi. Kjolen er flot og voksen, udtrykket i konfirmandinens ansigt er også voksent og modelagtigt, hun holder en blomsterbuket og ... hun har fået lavet negle.
Jeg ved, at der er nogle af hendes med-konfirmander, som er blevet transporteret i limousine og det hører bare med til mandagens gadebillede, at konfirmanderne er stylede og gejlede og megairriterende, mens deres forældre eller andre bodyguards patruljerer omkring dem med bekymrede miner, for poderne er jo med et slag blevet hovedrige.

Min egen blå mandag bliver næsten sepiafarvet i sammenligning.

Vi tog til Holstebro, for det var en stor by for os. Jeg tror nok, at vi tog toget, men måske blander jeg billedet sammen med Anna Karenina-filmen, hvor damplokomotivet sender røg ud over perronen.
Jeg købte en plakat med Duran Duran og tre badges og var glad for at jeg havde aftalt at følges med Pernille S og Pernille B, der havde fået henholdsvist flest penge og en ghettoblaster.
Jeg havde fået et kamera, I ved, sådan et man skulle spole frem til næste billede på, og tre par sloggitrusser af vores au pair-pige. Jeg havde selv skrevet en sang og billederne af mig i konfirmationstøjet blev taget ude på vores store græsplæne og blev rigtigt gode.

Nu hvor jeg ser på dem, synes jeg bare, at aldersforskellen mellem mig i smart tøj og store hvide modebriller og hende, der blev konfirmeret med voksne negle på igår, er meget stor. Hun ligner en, der er 20 og jeg ligner en, der både synes at de hvide ankelstrømper med flæserne er fine og at det er vildt farligt at drikke øl ude i hækken.

Jeg ligner ihvertfald ikke en, der kunne finde på at sprøjte dåse-serpentiner i hovedet på pæne mennesker på nogensomhelst gågade. Jeg ved ikke, om jeg er blevet forstokket, men ungdommen af idag er bare utroligt meget mere pisseirriterende end vi var dengang. Dengang var der ikke noget med at gå og drikke breezers på åben gade med weltschmerz/Britney-chic/Paris Hilton-look.
Eller også er det bare stadig ikke nået til Vestjylland?

2 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

ahahhaaha fantastisk :)

Pernille sagde ...

jeps ... spot on!
Jeg blev konfirmeret i 1974 og der var ikke meget limousine over den dag :-)
Negle? det var da bare noget der sad ude for enden af fingrene og helst ikke skulle have sorte rande.