lørdag den 24. oktober 2009

Mand på cafe

Der var propfyldt på cafeen. Alle pladser var optaget og lyden af kopper, musik og lørdagssnak fyldte lokalerne. Enlige forsøgte at se ud som om de var fordybede i deres bog og så kun ud i lokalet når de løftede latte-glasset. Smugkiggende holdt de alligevel øje med livet.

Veninder holdt hektisk snakken igang og lod stemmerne forenes i høje grin og stereofnis, når en underlig påklædning gik forbi eller når daten fra igår havde sagt noget særligt sjovt.

Manden bag mig så træt ud. Grundtræt. Det halvlange hår var smart sat. Kindbenene markerede, skægstubbene mode-trimmede. Øjnene var indstillet på uendeligt, poserne under dem var mindst lige så trætte som han var.
20 cm fra hans højre øre var et damemenneske igang med at flænse alle trommehinder i en 3-meters radius. At dømme efter hans ansigtsudtryk var han gift med hende eller også havde de siddet på den cafe alt, alt for længe.
Hun talte så højt om ligegyldigheder, at det eneste jeg efterhånden kunne høre var min egen tinitus. Da hun begynde at pludre med sit barn gjorde hun det med en stemme, der kunne forvandle kaffekopper til porcelænssmulder. Lydstyrke torden.
Ikke en krusning på hans ansigt, hans smerter var konstante. Hans kop for længst tom.

Jeg kunne i det mindste rejse mig og gå. Den arme stakkel.

4 kommentarer:

Mikkel F sagde ...

og hun snakkede faktisk sjællandsk for det ikke skal være løgn

susling sagde ...

Undskyld mig, men jeg har saftsuseme mødt nogle ret stramtandede jydinder. Det susede jo nærmest i tænderne af smerte, når de talte.
Og i øvrigt, hvad med ham smarte manse! Ku' han ikke sige fra? Mener I seriøst, at han var blevet så mentalt kastreret, at alt var slut?

Set i det lys også lidt synd for konen.

Lene sagde ...

@Susling: Jeg ved ikke, hvad Mikkel mener, men set gennem mine øjne så det ud som om han havde resigneret. Og det var hverken kønt eller mandigt.

susling sagde ...

Nej, resignation er ikke mandigt eller kvindeligt for den sags skyld.

Men det tror jeg næsten også, at hun har gjort - resigneret - men på den aggresive måde, sådan som desperate kvinder gør, når deres mænd er blevet til ingenting.

Bare et gæt.

(Og det med jyder og sjællænder lader vi ligge. Som udgangspunkt er jeg total "farveblind".)