lørdag den 1. december 2007

Serviceerhverv?

Der findes en  mennesketype som er uddannet til at være konstant forurettede. Lægesekretærer. 
Jeg har mødt et par stykker i tidens løb og kan også høre at andre har fået u-service af sekretærer, der er uddannet fra samme skole.  
Læbestift af mærket long-lasting extreme hønserøv og dyb opgivende vejrtrækning hører til uniformen og ihvertfald min lægesekretær opfører sig som om at det kun er skæbnens uretfærdighed der har gjort at hun ikke er udnævnt til læge endnu. Enhver ved jo at en lægesekretær er lægens stedfortræder og kan rådgive om alt fra hjertekramper over depression til kønssygdomme. 

Min sidste lægesekretær har gjort det til et speciale at råbe resultaterne af folks tests ud i venteværelset, der tilfældigvis er placeret lige ud for hendes mund. På den måde kan man følge med i, hvem der lige skal have en samtale med lægen, fordi hun jo ikke må udlevere resultatet når prøven er positiv. Med navn og personnummer og det hele. Det er også hende, der helt tydeligt er fornærmet over at hun skal tage telefonen og når man skal bestille en tid hos lægen sker det under suk og støn og bitter stemmeklang. Om det ikke er noget hun kan klare? Hvis det endelig skal være, så er der en ledig tid om 3 uger, nej vent, det er jo lige i lægens ferie, så 5 uger fra nu og så må du bare lægge en kold klud om den der hjertekrampe og ta en pille. Og så lade være med at forstyrre en anden gang. 

Jeg troede kun det var kvinder, der havde evnen til at blive examinerede lægesekretærer med speciale i 3. gradsforurettelse, men nej... sidst jeg ringede var det en mand, der på samme måde sukkede over at jeg ikke bare var kommet i åben konsultation for 11 minutter siden istedet for at ringe fra arbejdet for at bestille tid. Jamen undskyld... 

Hans håndled var temmeligt løse, men overbevisningen om at jeg med fuldt overlæg havde sørget for at holde på alle lungebetændelsens bakterier og havde været ude i alle byens rendestene og børnehaver for at samle alt det ekstra sygdom op jeg kunne finde bare for at genere ham, var til gengæld klippefast. 

2 kommentarer:

Linda sagde ...

jeg var ikke klar over, at vi havde læge samme sted? Skal jeg hilse, når jeg ringer til hende i morgen?

Lene sagde ...

... Kun hvis du er klar til den fatwa hun sender efter dit hoved.