mandag den 25. august 2008

En daler for en gaveide


Ham, jeg deler adresse med, har fødselsdag på lørdag. Udover et 'teløk mæ'et' skal han også have en gave. Det er der, det begynder at blive en udfordring. 

Jeg kan godt lide at give gaver. Jeg ved også godt, hvad han skulle have i gave, hvis det ikke lige var for den slunkne bankkonto og aftalen om at tage en gave-slapper denne gang. Der er budget på. Og så bliver det svært. I forvejen er det svært at finde på gaver til mænd. Kvinder bliver altid glade for smykker, men efter mange år med far og brødre (jeg har jo aldrig haft andre kærester end den nuværende) er det aldrig lykkedes mig at finde mændenes succeskategori. 

Jeg kan godt huske de kiksede gaver, jeg selv har fået i tidens løb. Som for eksempel den gang, min storebror åbenbart havde besluttet sig for at finde julegaver til alle familiemedlemmerne i samme byggemarkeds 20-kroners-rodekasse og så synes jeg, der er ekstra præstationspres, når det nu er en kærestegave. Jeg kan jo ikke give ham uromantiske hækplanter, vel?
Jeg har en gang givet ham en bedre middag på Frederikshøj kro, inklusive en særdeles omfattende vinmenu. Den gave - og især hjemturen fra restauranten - er gået over i historiebøgerne og selvom det kunne være sjovt, er det ikke opfindsomt at gentage den. Desuden ville tabloidpressen stå klar med fotografer ude på Oddervej, hvis det var.  Og nu er der jo budget på...

En 50'er til en lottokupon? Et billede af en fullsuspension, top-liret mountainbike? Det skal helst være en gave uden skjulte hentydninger, så glem alt om kogebøger og skåneærmer...

Ingen kommentarer: