mandag den 10. august 2009

Viskelæder med duft og madkasse

Idag er det første skoledag. Det er uhyggeligt mange år siden jeg selv gik mod skolen med en lidt for stor Jeva-skoletaske på ryggen og stolte forældre, der sad på små stole og undrede sig over, hvor tiden var blevet af.

Jeg kan huske egnethedsprøven, hvor man skulle dele papiret op i dele og tegne et hus med røg op af skorstenen og et flag. Først senere fandt jeg ud af at læreren så efter om røgen og flaget vendte samme vej. Det var bare en stor dag.

Udflugterne til boghandleren for at købe tre-fløjet penalhus med tusser og viskelæder var nærmest magiske, men det største af alt var bogbindet. Det blev ved med at være spændende i mange år at pakke bøgerne ind, når man kom hjem fra første skoledag.

Senere blev det lige så vigtigt at sammenligne motiv med de andre børn.

Det er lige ved at jeg overvejer at sætte børn i verden, bare for at de kan opleve en første skoledag.Skal man stadig binde bøgerne ind i folkeskolen?

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Åh ja man skal! Jeg kommer lige derfra med din skønne niece, der startede i 1. klasse. High scool musical bogbind er det helt store, så vi skal hjem og binde bøger ind i eftermiddag ;-) Nyd jeres ferie!!
Håber vi ses fredag!
KH Marianne

StineStregen sagde ...

Kæreste skal begynde på HF om en uge, og jeg må virkelig binde dobbeltknude på mig selv, for ikke at shoppe virkeligt mange tåbelige ting, som en mand sidste i tyverne nok ikke har lyst til at vise sig med på en skole... Men altså, SÅ flovt kan Rasmus Klump indbindingspapir da ikke være? Er det ikke bare liiidt old school?

Lene sagde ...

@marianne: vi ses fredag, jeg glæder mig!

@Stine: Jeg ville ælske Rasmus Klump-papir. Det ville være så old school-cool at nogen burde ledsage ham med en street rap på første skoledag og slå rytmen med blyanter med ergonoiske greb. Det skal han da haa. Må jeg ikke nok komme med på indkøbstur, hva?

StineStregen sagde ...

Kærestes respons: Et pligtpræget hm-hm-hm-grin. Vi bliver nødt til at kuppe ham, hvis det skal lade sig gøre :D