torsdag den 10. september 2009

I øjenhøjde

Jeg er så træt af, at alting skal være i øjenhøjde! snerrede racer-kollegaen. Alting! IT i øjenhøjde, ledelse i øjenhøjde, formidling i øjenhøjde... argh!

Jeg forstod ham. Nogle gange føles ' i øjenhøjde' som om man bliver talt ned til og undervurderet. For mig er 'i øjenhøjde' også forkortelsen for, at nogen har dannet sig en mening om sandheden, livet og alle løsningerne og har tygget dem godt igennem for at de skal være let fordøjelige for mig.
For at deres sandheder kan sluges ukritisk.

Jeg vil, hvis jeg skal være ærlig, helst tygge min bøf selv og vurdere, om jeg kan lide alt der er på tallerkenen.

Da jeg læste bogen om 'Kernesund familie' og vurderede at nogle af synspunkterne var fornuftige nok, men at jeg aldrig nogensinde ville se det formålstjenelige i at sove i et vådt dynebetræk og skylle munden i olie, kunne jeg pille de par råd fra.
Det kan man bare ikke, når noget bliver serveret i øjenhøjde: Det er gennemtygget, sammenrodet og umuligt at sortere i - og derfor også ulækkert.

Ledelse i øjenhøjde. Lyder bestemt som om nogen vil manipulere mig med en fortygget bøf-bearnaise a la barberblad. (og SÅ skal I se mig klemme munden sammen som et barn i en høj stol)

Selvudvikling og positiv tænkning. I øjenhøjde. Hvad er nu DET? Altså... nu beder jeg Dem, fru Heilbundt. Selvudvikling er vel ikke noget, der kan serveres færdigtygget med en brugsanvisning, hvor der står, at man bare lige skal aktivere en dll-fil og ellers genstarte ganske ukritisk.

Skal jeg også bare aktivere positiv-knappen når jeg nu skal lære at sige fra?

1 kommentar:

Uden Relevans sagde ...

Der hvor jeg er ansat har man den stik modsatte holdning.

Det er ledelse fra piedestal, med dekreter og dessiner uddelt med rundt hånd, uden grund, uden motivation, uden forklaring, uden synlig strategi.

Jeg vil arbejde et andet STED!!!