søndag den 15. november 2009

Barn med briller

Jeg ser dårligt og har haft briller siden jeg var 4. Jeg har alle dage været hende, der skulle sidde med hovedet akavet på skrå, når der skulle tages klassebilleder. Hovedet nedad og så kigge op for at blitzen ikke skulle reflektere i hinkestenene.
Det var også mig, der havde stoooore moderne hvide plastbriller, da jeg blev konfirmeret. At de briller er moderne igen nu er en fejl og de burde være blevet hjemme i firserne. Da jeg langt om længe fik kontaktlinser var det som en befrielse. Ingen briller (i Fluen IV-størrelse) der duggede og ingen briller, der fik mig til at ligne den nørd, jeg var.

Ingen af de børn, jeg kender har briller - til gengæld er der utroligt mange af mine voksne venner og veninder, der nu går med briller eller linser (og som til enhver tid vil frabede sig at blive kaldt voksne). Hvor er alle brillebørnene?
Samme sted som de døde fugle?

Og hvad nu, når jeg selv får børn. Altså... jeg ser så dårligt, at det må gå i arv... Giver man børn linser nu til dags eller bliver det også brillebørn?

4 kommentarer:

Thominous sagde ...

Det er ikke for at være ond, men jeg synes, nedenstående sang tåler at blive bragt frem igen. Jeg går i øvrigt selv med briller.

Melodi: Jinglebells

Brillesvin, Brillesvin,
Brille-Brille-svin,
Hinkesten, Colabund,
Du har briller, du er dum.

Uden Relevans sagde ...

Jeg har de hvideste specs.. som solbriller altså, direkte fra 80erne. :)

The Blogless Sister sagde ...

nutildags vil folk ikke have at deres børn skal have briller, så de går til alternativ synstræning med dem og laver øvelser og gør ved - og bliver noget sure, den dag de får et fur af børnelægen som spørger hvorfor f***** knægten ikke er kommet til øjenlæge for længst.
Herefter dukker de bebrillede børn gradvist op i gadebilledet. Og deres forældre (læs: mødre) som tidligere sagde "jamen han kan sagtens spille fodbold, og han siger det ikke generer ham" (kender han måske noget alternativ?) beretter nu at poden "er helt vild med udsigten fra førstesalen i deres hus".

Det må være en stor dag, den dag man som 8-årig ser tydeligt for første gang. Ligesom det var en stor dag, da jeg som 15-årig efter 25 mislykkede forsøg endelig fik proppet linserne på plads og kunne skue ud i den vide verden uden tågede vinkler i siderne!

Stine sagde ...

Jeg 'kender' 4 Stiner (mig selv, 2 i real life, og så Stine fra StineStregen), og vi bruger alle sammen briller/linser. Så hvis du ikke vil have brillebørn, skal du i hvert fald ikke udfordre skæbnen og kalde dem Stine...