lørdag den 7. november 2009

Nogen, der skal have en pingvin med?

Veninden skrev en besked igår 'angående imorgen' og jeg måtte grave dybt ned i min hukommelsestaske for at komme i tanke om hvad det nu lige var, jeg havde lovet mig selv væk til idag. Der er fitnessjulefrokost, fest hos racer-kollegaen, spinningevaluering og katte, der nogle gange skal passes, men jeg dukkede op fra bunden af hukommelsestasken uden at have fundet noget, der lige passede på hende og idag.

Jeg skal langt ud på landet og lære at lave fyldte chokolader.

Så om halvanden time ser man mig med tungen lige i munden mens jeg balancerer chokoladeforme, marcipan og karamelcreme. Jeg har en ide om at jeg skal lave pendanten til Toms skildpadder: Lenes fyldte pingviner.
Jeg håber inderligt, at der er blomstrede forklæder og en stor rund forstanderinde a la Camilla Plum.

Det bekymrer mig ikke så meget at jeg som laktoseintolerant burde holde mig væk fra chokoladen. Jeg har i noget tid hørt, at folk har kaldt mig chokoladedronning ude på den anden side af toiletdøren og mavepine går over igen. Det bekymrer mig mere, at chokoladen afregnes pr kilo og at folk typisk fabrikerer mindst to kilo. (Kilo?!)

Spørgsmålet er nu: Hvis man spiser et kilo chokolade undervejs, tager man så kun et kilo på?

4 kommentarer:

Munkholm sagde ...

Èt kilo til mig tak!!!

K sagde ...

Jeg er jo hende der ha rodet mig ud at lave hjemmelavet konfekt og chokolade i stor stil til hele familien til jul. En tradition der er svær at stoppe igen når de allerede her i november begynder at snakke om at de glæder sig til mine kagedåser kommer :-)
- men min erfaring er at man skal smage på det man laver jo. Her bliver det til temmelig mange slags og det der med kiloene på vægten hænger vist desværre ikke helt sammen med kiloene på chokoladen.
Gad vide hvor vi skal klage for at få den regel lavet om???

Thominous sagde ...

Man kan vel umuligt tage et kilo på af et kilo chokolade. For det første er et kg chokolade ca 5000 kcal. Et kilo fedt er 9000 kcal ... og så må der være et energitab?

Lene sagde ...

@Munkholm: Jeg blev kaldt til assistance som massør midt i chokoladen, så et helt kilo kan jeg ikke klare, men nok en lille indflyttergave :)

@K: Det var rigtigt dejligt at være mad-kreativ og heldigvis havde jeg nok i at smage på råvarerne og kun et stykke af den færdige vare. Har stadig lugten af varm chokolade med mig. Noget af et projekt, du har dig der...

@Thominous: Jeg vidste jeg kunne regne med dig.