onsdag den 2. december 2009

Jeg ønsker mig en peberspray i julegave

Da jeg i begyndelsen af 90'erne læste på universitetet, gik jeg en del mere i byen end jeg gør nu. At tiderne dengang var meget anderledes, gik op for mig, da jeg tænkte på, hvordan jeg gik hjem gennem botanisk have og ikke var bleg for at tage en god lang lur, hvis jeg blev træt i benene og lidt for fuld, undervejs.
Midt om natten og under en hængepil.

Jeg tænkte ikke et øjeblik på overfald, voldtægt eller lignende grimme ting og jeg er sikker på, at det ikke kun var tiderne, der var anderledes: Jeg var også utroligt meget mere usårlig end jeg føler mig nu.

Nu er jeg lige kommet hjem efter at have set 'Luftkastellet, der blev sprængt' i biografen. Da jeg ankom til p-kælderen, var den sprængfyldt med biler, fordi folk har travlt med juleindkøb allerede (stræbere), men mens jeg sad og så på Lisbeth Salander og de meget realistisk skildrede farer og en lige så realistisk og u-romantisk dødelighed, kørte alle juleindkøbsbilerne ud af p-kælderen flere etager under mit røde biografsæde.

Der var tomt og øde, da jeg i høje hæle skulle igennem flere kilometer tom, rungende beton-kælder, hvor der kunne stå mennesker med onde hensigter bag ethvert af de mange hjørner.

Jeg ved godt, at meget af den frygt, jeg følte, skyldes at medierne har fokus på ulykke og f0rråelse, men jeg er også meget klar over, at jeg ikke længere er i træning som taekwon-do-ninja og er bevidst om min egen svaghed.

Jeg er også klar over, at en peberspray kan bruges mod mig selv og at den er forbudt i Danmark, hvis man ikke er politimand i tjeneste, men jeg ønsker mig alligevel en.

3 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

Vold avler vold 80% af dem der bærer våben oplever at det bliver anvendt i mod dem selv.

Bare mine to cents.

Lene sagde ...

Jeg ved det. Det er farligt at true med sådan en, fordi der er en risiko for at en stærkere overfaldsmand vrider den ud af hånden på mig og bruger den mod mig selv. Men jeg vil gerne vide, at der er noget jeg KAN forsvare mig med i en truende situation. Jeg er kommet frem til, at det er for uhandy at rende rundt med et stort baseball-bat

Gitte sagde ...

Et baseball bat er også skidesvært at have i inderlommen. Man kan købe peberspray i Tyskland - køber 2 næste gang jeg er på de kanter ;o)