torsdag den 21. januar 2010

Mediemord!

En mand blev udråbt som Marias morder. Det var jo helt sikkert ham, når han tidligere var dømt og ovenikøbet boede i samme blok, hvor Maria blev stranguleret med sine egne strømpebukser og misbrugt.
Medierne var så savlende skandalehungrende sikre på, at manden var skyldig, at de uden at tøve udleverede både navn og billede på store spisesedler på torvet.

Mand i gabestok. Han kunne jo bare gå væk fra gabestokken, hvis han var uskyldig. Ligesom heksene ville flyde ovenpå, hvis de virkelig var hekse, og synke til bunds, hvis de var uskyldige, den gang da en anden slags heksejagt var dagens orden.

Nu viser det sig så, at de andre statsmagter kan påvise, at manden faktisk er uskyldig. Dømt offentligt, men uskyldig.

Og så siger Ekstrabladet, den mest ærgerlige tabloidavis i verden, at de ikke fortryder at have dømt en uskyldig mand. Ekstrabladet, som i broderbånd med TV2 sælger produkter ved at pakke dem godt ind i dårlig journalistik og leflen for den laveste fællesnævners sensationshunger. For så sker der da NOGET i dumme menneskers liv.
Der er penge i lortet. Der er penge i personlige tragedier.

Det næste der sker er vel, at Ekstrabladet begynder at skrive om de menneskelige tragedier, de selv har skabt.

6 kommentarer:

Annettes space sagde ...

Ja det vil ikke undre når EB begynder den stil. Det er meget tragisk for den mand i Herning og han får næppe del i overskudet fra de ekstra aviser der er blevet solgt med hans navn på forsiden.

Anonym sagde ...

Du skriver at manden er tidligere dømt. Jeg har forsøgt at verificere denne påstand, men har ikke kunnet finde nogen oplysninger der peger i den retning. Det er et godt eksempel på at du uforvarende kan sætte usande rygter igang.

Uden Relevans sagde ...

Vi er allerede på fornavn med "Jan". sheesh.

Heidi sagde ...

Min nu rensede "nabo" har - ifølge de artikler der er blevet skrevet - aldrig tidligere været i forbindelse med politiet, medmindre du altså vil kalde en 10 år gammel bøde for at cykle uden lys for en tidligere dom?

Jeg er helt enig i, at det på ingen måde er fair fra EB's side, og de har i høj grad været med til at hænge ham ud, men det er ikke den eneste avis! Holstebro Struer Dagblads løgn omkring de beviser der skulle være fundet i lejligheden, og som BT valgte at tage op, klæder heller ikke mediebranchen, men det er vel bare nemmere at kaste sig over EB.

Lene sagde ...

Der kan man bare se, hvor stor magt medierne har. Jeg har ikke tjekket om det nu var rigtigt, når de sagde at han er tidligere straffet og hvis den tidligere straf er at køre uden lygter på cyklen... Så skammer jeg mig da endnu mere.
@Heidi: EB er dem, der stikker snuden længst frem og som har udtalt, at de ikke fortryder at have hængt ham ud. Det gør efter min mening deres forbrydelse dobbelt så stor. Det betyder ikke, at dagblade og aviser og facebookgrupper, der også har udråbet ham som skyldig er tilgivet.

Heidi sagde ...

Lene, jeg er helt enig med, at de har stukket snuden meget langt frem, og det går også over min forstand, at de ikke på et eller andet plan fortryder, for det er på ingen måde fair. Det ser dog ud til, at forsvarsadvokaten er ret glad for, at de har gjort det, omend jeg ikke helt kan følge hans argumentation.

Hvor har du læst, at han er tidligere straffet? De artikler jeg har stødt på har jeg kun læst det modsatte, og cykelturen uden lygte er først noget hans bror fortalte den anden dag, så det er også noget helt nyt.