tirsdag den 16. marts 2010

Det taler vi ikke om

De seneste år er alt blevet tilladt, kunne jeg høre idag i radioen.
Efter at blogs, facebook og twitter er kommet til, er der intet, der er for privat til at dele med offentligheden.
Man følger næsten fødsler på facebook. Det er kommet så vidt, at jeg efterhånden tøver inden jeg ser på nybagte forældres billedalbum, for jeg er ikke altid sikker på, hvad jeg kommer til at se nærbilleder af.  Familier opdaterer jævnligt med sygdom og babys spisevaner.

Twitter sørger for, at vi altid er online, så vi kan trackes døgnet rundt. Billeder af frokosten er ikke er særsyn.

På blogs er det tilladt at skrive om sit sexliv eller mangel på samme, ligesom man godt må beskrive sin familie og sit parforhold. Alt er tilladt, alt er åbent.
Det, der ikke bliver bragt på bloggen er holdt tilbage af selvcensur, fordi man ikke har lyst til at tage konsekvenserne ved, at familie og kæreste læser med og kan se intimiteterne udstillet.

Bloggere er primadonnaer i en vis udstrækning. Og de, der ikke synes at der er noget særligt primadonneagtigt over deres måde at broadcaste deres liv på, kan måske nikke genkendende til, at bloggen giver plads til, at man kan læsse af. En slags dagbog med modtager.

Derfor gentager jeg igen: Det, vi ikke skriver på bloggen er lagt i benlås af selvcensuren. (Og det slipper nogle gange ud på hemmelige, anonyme blogs, som den nærmeste familie ikke kender til)

Og så er der stadig emner, der ikke er helt så tilladte, selv pr blogindlæg:
Religion. Politisk overbevisning og løn.

Jeg undrer mig over, hvordan det kan være lettere og mere acceptabelt at skulle forholde sig til nogens abort eller stressnedbrud end at skulle forholde sig til en blogger, der kalder venstrefløjens retorik for ekstremistisk.

Men sådan er det. Det taler man bare ikke om, her i blogforstæderne..

7 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

Al retorik er vel ekstremistisk?

Jeg synes politik er spild af tid.

Anonym sagde ...

Jo vi gør da...din liberale projektlederudenbørnhvadfatterduchick. Selvfølgelig tør vi stå ved. Nogle af os. Blogland er bare blevet lidt småkedelig- præcis lissom Liberal-DK. (Undskyld, hvordan kan du med din intelligens blive ved med at tro på projektet? Går jo ikke helt så'n fjong, vel?!)

Munkholm sagde ...

Jesus Christ!!!

En kommentar som denne, der samtidig er anonym, vidner om en person der burde betragtes som en jeg-har-det-bedst-med-at-være-anonym-for-så-skal-jeg-ikke-bruge-min-meget-begrænsede-intelligens-på-at-argumentere-alt-for-meget-og-rent-faktisk-stå-ved-mine-holdninger......

Eller også bare en forsmået jantelovslort der åbenbart ikke kan håndtere at de valg han selv har truffet i sit liv måske var de forkerte og sidder tilbage med en følelse af at det liv han selv ønskede bliver udlevet af andre. Jeg synes helt ærligt at du skal tage dig sammen og komme videre i dit liv og at du skal se om dit lille ego kan magte at træffe bare én beslutning i dit liv der gør det værd at leve....Nar-røv!

Vestergaard sagde ...

@Anonym: Tal pænt: http://www.youtube.com/watch?v=k9ORODcmc84

@Munkholm: Sådan dér *high five*

frøkenen sagde ...

@Anonym: Helt 'småkedeligt' kan blogland da ikke være, sådan som du hidser dig op?
Og lidt sjovt at du selv synes, at du 'står ved noget', når du kommenterer som anonym?

K sagde ...

Den kommentar er simpelthen for lav - alt alt for lav!!
- siger hende med den meget kedelige familie børne blog! Giv dig dog som minimum til kende, det der er bare ikke i orden, enig eller ej!!

Anonym sagde ...

Altså...
nu kan det jo være, at den anonyme kommentator som jeg, ikke har oprettet en profil og måske glemte at sætte navn på. Men da vedkommende åbenbart læser Lene's blog, så bør hun SAFTSUSEMIG gøre bod på det snart!

Altså...
står man ikke ved sine holdninger og kommentarer med navn, så har man i min verden lige præcis lov til at tie stille.
Da sharia ikke er indført overalt i DK, så er det risikofrit at sætte navn på.

Altså...
som blogger krænger man sin sjæl ud (da jeg har oplevet Lene i næsten-gennemsigtige cykelbukser, så lad det endelig blive ved det!)og udleverer sine holdninger og har som minimum fortjent at kommenterer man, så har man hår nok på klodserne til at gøre det samme.

Altså...
Jeg ved godt, at ikke alle er lige modige. Det er som størrelsen på næsen, du får en vis kaliber med i generne og resten må du så optræne...eller noget...jeg er så stoppet med at træne min næse...a'mar!

Lene, keep up the good work!
Os med samme små tilbøjligheder og syn på den store vidunderlige, men dog til tider mærkeligt irriterende verden, (kører aldrig med bybuser, for der er gudhjælpemig andre mennesker med!!)nyder at læse din blog.

ciao!
Jacob G