tirsdag den 9. marts 2010

Og sandheden skal ... dømme dig hårdt

Hey piger! lød det fra den anden ende af lokalet.  Ved I godt, at Afghanistan er det værste land at være kvinde i? 
Der er det faktisk lovligt at voldtage kvinder. 

Jo, det vidste nogle af pigerne godt. Og en bidrog med Er det ikke noget med at det er hver 4. dag, de skal voldtages, kvinderne?

Da jeg så kunne fortælle, at der ikke står i Koranen at mænd skal voldtage men at der står, at kvinder skal være til rådighed for deres mænd jævnligt, da gik sensationsstemningen hen og blev til fordømmelse. Af mig. 

Jeg sagde også at der i Koranen står, at en kvinde kun er det halve værd i forhold til mænd, hvis man følger dens bogstav - og at islamisk lovgivning foreskriver, at en kvinde, der har været i seksuelt forhold uden for ægteskabets rammer skal straffes, uanset om hun er blevet voldtaget. Med mindre hun kan fremstille 4 mandlige vidner, der vil underbygge hendes uskyld.* Eller at voldtægtsmanden tilstår.

Der blev kigget på mig som om det var mig, der var ondskaben selv.  Som om det var en ond historie, jeg lige stod og fandt på, fordi jeg er så ... antiislamistisk og grusom. Som i  AJ! Lene! Det passer jo ikke. 

Jeg ville ønske, at der ikke var kvindefjenske og menneskefjendske passager i Koranen. Og jeg ville ønske, at det ikke blev taget bogstaveligt. Heldigvis er det kun den del af muslimerne, der er islamister, der gør det. Jeg kan bare ikke lave om på Sharialoven. Og jeg vil ikke være med til at dømme et land for noget en religion styrer. Jeg er nemlig ikke racist.

Jeg talte med en utroligt klog og sympatisk veninde for noget tid siden, der sagde til mig, at hun langt fra altid er enig med mig, især ikke når vi når til området omkring islamismen. Men at hun utroligt godt kunne lide mig som menneske alligevel.
Der var jeg lige ved at tude af glæde. Respektfuld uenighed kan jeg håndtere.

Og jeg agter ikke at holde min mund, når jeg ser uretfærdigheder mod mennesker. Afghanske eller danske.
*Koranen, Sura 24.13 "Hvis de ikke kan bringe 4 vidner, som er mænd, er de ud fra Allahs syn løgnere"

7 kommentarer:

Aurelia sagde ...

Respektfuld uenighed er desværre en mangelvare i disse dage. Det burde din veninde holde kurser i.

Uden Relevans sagde ...

Problemet er jo at nogle godt kan se det vanvittige i de passager, og andre tager dem for gode varer.

"Jamen det står her, så hvis du lige smider din burka?".

Anne O'Manne sagde ...

Da jeg var yngre, kunne jeg næsten ikke finde ud af at kende folk, der ikke mente det samme som mig. Og hvor jeg dog elskede at smide racismekortet - det var ligesom min ting.

En dag gik det op for mig, at der fandtes nogle helt fantastiske mennesker, der godt nok ikke lige stemte på det samme parti som mig. Men de var gode og ordentlige mennesker, som lærte mig en masse - selv om vi aldrig blev helt enige om mange ting.

Du er også et godt, ordentligt og velargumenteret menneske - som ind imellem er omgivet af folk, der bruger argumenter som "fordi" og "sådan er det bare". Og når det ikke lige virker for dem, smider de lige det slidte "antimuslimkort".

Sejt. Eller...

Lene sagde ...

@Aurelia: Du har så evigt ret - og Anne kan måske overtales

@Anne: Nogle gange ærgrer jeg mig over, at jeg ikke har mødt dig før, men så var jeg sikkert blevet dømt ude og så havde jeg ikke stadig siddet og måtte glædes-synke.

@Morfar: Det er en længere diskussion - I de kulturer, der er så styrede af Islam, er der ikke så meget tale om individuelle valg. Friheden til at træffe individuelle valg er ikke en selvfølge... Men det er rystende og skræmmende uanset årsag.

Anonym sagde ...

Nu er Sharialoven og koranen altså ikke det samme. Er sikker på det ikke står i Koranen men i Sharialoven - som kan ses som en fortolkning af Koranen som fanden læser biblen. Så det ,-)

Janne

Lene sagde ...

@Janne: Selv højtstående Mullaher mener ikke, at der kan skelnes mellem Sharia og Islam. Mellem tro og lov.

Du kan jo godt have lov til at mene, at Mullaher læser den hellige Koran som fanden læser bibelen, jeg er bare ikke helt sikker på, at de selv er enige :)

Det værste er næsten, at nogen (blandt andet dele af den engelske regering) mener at man kan indføre dele af sharialovgivningen i det engelske demokrati.

Rasmus sagde ...

Jeg kan også godt lide dig!

Her er lidt tændvæske til bålene.

En mand (og ikke en kvinde?) kan sælge sin datter som slave (2. Mosebog 21:7).

Kvinder er mindre værd end mænd (3. Mosebog 27:2-7).

En voldtaget kvinde skal gifte sig med sin voldtægtsmand (5. Mosebog 22:23-24).

Gør en mand Gud sur, så lader Gud mandens hustruer (læg mærke til, at det er flertal) voldtage (2. Samuelsbog 12:11).

Manden er kvindens hoved (Første Korintherbrev 11:3), og kvinder skal underordne sig deres mænd (Første Korintherbrev 14:33-35 og Efeserbrevet 5:24).

Så har fanden sgu igen læst sin egen bog!

KH Rasmus