søndag den 30. maj 2010

Når en peberkage-bager, bager peberbagekager

Idag er det kagens dag.  Ihvertfald for en lille udvalgt skare, der efter et par års pause (for at slå mave) igen mødes til kagefest. 

Reglerne er:
Man skal helst selv bage. Mindst 1 kage.
Man skal smage alle de kager, der bliver sat på bordet mindst en gang
Kvalme giver point og ekstrabane.

Modsat hovedparten af min omgangskreds er jeg glad for at bygge et ordentligt brød og få dej på hænderne. Kage er sjovt at bage, for der skal man bare sørge for at følge opskriften helt præcist. Det svære ved kage er at vælge hvilken slags, der skal konstrueres og så huske at købe citroner, hvis man vil bage citronmåne.

Og så er der oprydningen. Jeg ved ikke hvad der sker, når jeg bager, men noget jeg gør, får melet til at eksplodere og fordele sig ujævnt over hele køkkenet. Alle mine håndtag er helt hvide når jeg ser mig omkring og der er smør kunstnerisk fordelt over bordpladen. Riiiigeligt smør.

Når jeg tænker mig om, er det ikke kun mel, der eksploderer. Der er faktisk også broccoli og...

Så sagde vi jo, at det bare er et tegn på at jeg er en kunstner i et køkken og at andre skal rydde op efter mig, mens de sørger for at jeg er velforsynet med rødvin og cola til min køkken-solo med grydeske i en sky af madvarer. 

Regner med at nogen har klaret den sag til jeg kommer kravlende hjem fra kagens dag. Jeg er sikker på, at jeg ikke kan tåle synet af chokoladekomposition på køkkengulv på det tidspunkt.

(Andre kunne måske også synge en anden sang for mig, så jeg ikke skal have hakkebakkeskoven på hjernen længere. 'Se Venedig og dø' er taget. Åh Luigi.)

2 kommentarer:

Kath sagde ...

Ej,der ville jeg gerne have været med. Hellere det end sidde m. begyndende hovedpine og udsigt til regn.
Hjemmebagt kage rocks!

Lene sagde ...

Der er også dømt gentagelse. Gode kager og godt selskab på en regnvejrsdag. Med hovedpine. Gad vide om det er en hovedpine-epidimi, der er igang?